בניית מתקנים לגידול צמחי מאכל ומתקן להכנת קומפוסט

בגינה הקמנו מתקנים רבים לגידול ירקות וצמחי מאכל שמשמשים גם להדגים לתושבים אחרים איך ניתן לגדל צמחי מאכל בסביבתם הביתית.

רוב מתקני הגידול בגינה מרוכזים ב"גג ירק" שמשמש מרכז הדגמה לגידול ביתי של צמחי מאכל. המתקנים מבוססים אל אדניות בגדלים שונים תוך שמוש בשיטות גידול והשקייה מגוונות – אדניות הידרופוניות, אדניות ומיכלי פתיל, אדניות מוגבהות עם השקיה בטפטפות ועוד.

גידול ירקות בערוגה מוגבהת כחלק ממרכז הדגמה של מתקני גידול צמחי מאכל ב"גג ירק"

ברחבי הגינה יש מתקנים נוספים שמדגימים גידול הידרופוני, גידול בחבית עם מתקן קומפוסט מובנה בתוכה, צינורות גידול, קיר ירוק שמדגים כמה שיטות של גידול אנכי חוסך במים וערוגות מעץ בצורת אדניות מנותקות מהקרקע.

מתקני גידול צמחי מאכל

כדי לאפשר לכם לגדל צמחי מאכל בסביבתו הביתי, הכנו עבורכם מדריכים שכוללים הנחיות לבניית כמה מתקנים שבהם ניתן לגדל ירקות וצמחי מאכל אחרים גם למי שאין לו גינה או שטח אדמה מתאים. מדריך נוסף עוסק בבניית מתקן למיחזור קומפוסט.

מיכל פתיל עם השקיה תחתית

מיכל כפול שמאפשר השקיה תחתית במקום עילית. בשיטה זו נשמרת לחות קבועה של האדמה. המערכת מנצלת את כוחות המשיכה של המים שעולים למעלה אל מיכל הגידול. כך חוסכים כ־80% מים בהשוואה להשקיה עילית. זמני השקיה: בחורף אחת ל־3–4 שבועות ובקיץ אחת ל־5–7 ימים.

להורדת המדריך

ערוגה מוגבהת מנותקת

ניתן להציב אותה גם בגינה וגם על משטח ללא אדמה. היא נוחה לטיפול, קלה לדישון, מאפשרת לשתול בצפיפות ולהגיע ליבול רב. ניתן להתקין בה בקלות סבכה לירקות מטפסים וכן קשתות מכוסות ניילון כדי שישמשו חממה בחורף.

להורדת המדריך

אדנית מוגבהת

ניתן להתקין אדנית מוגבהת שמתאימה, בין השאר, למבוגרים ולאנשים עם מוגבלויות פיזיות. אדנית מוגבהת מאפשרת גישה ועבודה נוחה גם למי שמעדיפים לעבוד בישיבה וכן למרותקים לכיסאות גלגלים. אפשר להתקין בה שיטות השקיה שונות שחוסכות במים – השקיה הידרופונית בכמה שיטות, השקיה תחתית כאדנית פתיל והשקיה עלית רגילה.

להורדת המדריך

מתקן גידול בחבית

מאפשר גידול אינטנסיבי ויעיל של צמחים ושילוב בתוכו של קומפוסטר תולעים מגדיל עוד יותר את יעילותו. הודות לניתוק מהקרקע, מתקן כזה הוא פתרון אפשרי גם לגידול בשנת שמיטה.

להורדת המדריך

מתקן גידול בצינור

פתרון יצירתי ואסתטי לגידול צמחים במקום שאין קרקע מתאימה. ניתן להשתמש בצינורות ישנים כמעט בכל קוטר. צינורות מומלצים הם אלה שעשויים מפי.וי.סי, שצבעם כתום. הם גם זולים יחסית (אם רוצים לקנות חדשים) וגם נוחים להכנת פתחי שתילה וגידול.

להורדת המדריך

מתקן מיחזור קומפוסט – הסבר על תהליך הכנת קומפוסט

להורדת מדריך

כתיבת תגובה

לפוסט הזה יש 5 תגובות

  1. חגית לוי בן נר

    היי,
    האם אפשר לקבל את הרכב וריכוז המינראלים בדשן לגידול הידרופוני?
    אילו מוצרים מוכנים קיימים לרכישה?
    תודה מראש

    1. menahelgina

      שלום, אני לא ממש מתמצא. אולי תכתוב אל אמיר אלרון שליווה את הפרויקט ההידרופוני בגינה. תציין שאני הפניתי אותך. כתובתו: amir.elron@gmail.com
      בהצלחה, אמנון

  2. מיה

    תודה רבה זו עזרה נפאה ומלמדת

  3. אבי ברסלר

    הרבה חומר לעבוד איתו. עם גינה ביתית קטנה שאנחנו במהלך העיצוב שלו נאמץ ודאי רעיונות

  4. הדסה גילאור

    ווואאאאוווו !! מקצועיים ברמה גבוהה !! המידע ברור ורחב והוא מסייע מאד לאלה שרק מתחילים להקים גינה. תודה רבה !